חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מסע לדמות המפקד

“מסע לדמות המפקד” הינה תוכנית הכשרה לשדרת הפיקוד החדשה בצה”ל המפתחת את דמותו של המפקד הראוי. המסע הינו חלק אינטגרלי בכל קורסי המכ”ים של צה”ל בשנים האחרונות, הוא משלים את תכני החינוך המועברים בקורס ומהווה חלק משמעותי ביצירת המעבר התודעתי הנדרש מ”חייל” ל”מפקד”. התוכנית הינה פרי פיתוח משותף של צה”ל ובית מורשה, בהתאם ליעדים וצרכים שהוגדרו על-ידי הצבא. 

הרמטכ”ל עמד על חשיבותם של בתי הספר לפיקוד בהנחלת תפיסת הממלכתיות והטמעה אמיתית של “השבועה”, “הפקודה” ו”רוח צה”ל”, ואף הדגיש את החשיבות בכך שאת השיח אל מול החיילים יוביל המפקד בעצמו. 

ב”מסע לדמות המפקד” החניכים בוחנים את הערכים והנורמות העומדים בבסיס דמות המפקד ואתוס הפיקוד כפי שהתעצב בצה”ל לאורך השנים. בימי המסע מתקיים בירור משותף בנוגע ל”משמעות הממלכתיות הנדרשת ממני כמפקד”, “הפער בין העמדות האישיות שלי לבין עמדת המערכת”, ו”מה מצופה ממני בהתנהלות הפיקודית כנציג צה”ל”. כל זה על-מנת לסייע לחניכים לגבש “מצפן ערכי-פיקודי” שיסייע להם בקבלת ההחלטות וההכרעות היומיומיות בתפקידם העתידי כמפקדים בצה”ל. המסע מתקיים במשך ארבעה ימים, רביעי עד מוצ”ש, במתכונת של מסע נודד.

מטרות התוכנית:

  • לגבש את דמותו הפיקודית של החניך כמפקד מחנך בצה”ל, צבא עם ממלכתי, במדינה יהודית ודמוקרטית.
  • לקדם את המעבר התודעתי הנדרש “מחייל למפקד”, תוך הדגשת המשמעויות, החובות והאחריות הנגזרת ממעבר זה בתחום הערכי והממלכתי.
  • לחזק את תחושת השייכות וההזדהות עם “משפחת הפיקוד” בצה”ל. 
  • להעמיק את ערך אהבת המולדת “דרך הרגליים” לחזק את הזיקה למדינת ישראל ולחברה הישראלית.

בהתאם להוראת הרמטכ”ל, הנחיית המסע, לרבות כל הדיונים והלמידה המשותפת, נעשית על-ידי מפקדי המחלקות אשר מלווים על-ידי מנחים מקצועיים מצוות בית מורשה. הדבר משאיר את הסמכות ואת האחריות בידיו של המפקד. ההובלה וההנחייה של המפקד את מרחבי השיח המתרחשים בימי המסע, מרחיבים את דמותו ואת השפעתו בעיני חייליו החניכים.

התוכנית החלה בשנת 2017 וכ- 22,000 מפקדים עשו את המסע ועוד כ- 5,000 סגלי פיקוד.

תוצאות שנאספו ממשובים של משתתפים ב”מסע לדמות המפקד”, עולה כי:

90% מעידים כי המסע חיזק את במידה רבה עד רבה מאוד הבנת האחריות המצופה מהם כמפקדים בהיבט הערכי.

98% אמרו כי חשוב מאוד לקיים את “מסע לדמות המפקד” כחלק מההכשרה בקורס מ”כים.

92% העידו כי למנחה של המסע יש חשיבות רבה להצלחתו. 

עדויות של משתתפים במסעות:

“עכשיו הבנתי מה המשמעות להיות מפקד”
“המסע פתח לי את העיניים. אשכרה – בעוד חודש וחצי אהיה מפקד!”
“הבנתי שמאמינים בי, והתחזקה אצלי תחושת השליחות והאחריות”.
“עכשיו אני מבין טוב יותר איזה מפקד אני רוצה להיות.”

“לא מבין איך עד עכשיו הכשירו מ”כים בלי הסדנה הזו. אי אפשר להיות מפקד בלי לעבור את זה”.

עדויות של סגל מלווה של המסע:
מ”מ: “לא ציפיתי שהמסע יהיה כ”כ עצמתי בהשפעה על החניכים.”

מ״כ: ״השינוי שעברתם במסע הזה מדהים. אתם מדברים כמו מפקדים”.

קהל יעד: חיילים במסגרת קורס מ”כים.

משך התוכנית: 4 ימי מסע, יום וחצי הכנה לסגל הפיקודי.

היכן: מתאר דרום בנגב/צפון באזור הרי מירון/הרי ירושלים.

מתודולוגיות: O.D.T. (outdoor training), עבודה עם טקסטים ממקורות שונים, מעגלי שיח.


לכל המעוניין! 

קורס מפקדי הכיתות בחטיבת ביסל”ח מפתח הן את הפן המקצועי בחניך והן את הפן הפיקודי. 
במסגרת הקורס האחרון, התקיימה סדנה ארוכה בחניכה, ליווי והנחיית מנחים מבית מורשה שתפקידה היה לקדם את הפן הפיקודי בחניכי הקורס וזאת תוך ביצוע מסע מתגלגל בשטחי הנגב ושהייה בשבת מרוכזת בתכנים העוסקים בתחום זה. 
ברצוני לציין לחיוב את הרצינות והמחוייבות העמוקה של מנחי בית מורשה הן בשלבי ההכנה של ״מסע הפיקוד״ והן בשלבי הביצוע. 
לכל אורך הדרך הפגינו חבורת המנחים ובראשם יפתח שידלובי (אתה יכול להוריד את השם שלך אם תרצה) רצון עמוק לקדם ולחדד לדור מפקדי הכיתות הבא של חיל הרגלים את הצורך בממלכתיות, את האתגרים במלאכת הפיקוד וזאת תוך שימוש בפרקטיקות הנחייה שונות ומגוונות. 
בשמי ובשם מפקדי הגדוד אני רוצה להודות לבית מורשה ובתקווה שניפגש במסע הפיקוד הבא. 


על החתום: מפקד הגדוד.


התייחסות מג”ד ביסל”ח:

“העבודה שלי עם בית מורשה הייתה יעילה ועניינית וזאת לאור מספר סיבות: 

  1. צוות מיומן ומנוסה שהפרה אותי בידע וניסיון.
  2. הבנת מיקומם ביחס למיקום המפקדים – סייע למ”מים להתמקם אל מול מסגרותיהם.
  3. ליווי משמעותי ואיכותי משלבים מוקדמים למועד המסע, דבר שאיפשר למפקדים להיערך בצורה מיטבית למסע.
  4. זמינות וקשב רב שהם מפנים למפקדים ונושאים להתייעצות שהמפקדים מעלים.
  5. מתקיים מעגל למידה ושיפור ממסע למסע , לצד למידה שמתקיימת בתנועה, סיכומים שעושים אחר כל פרק ופרק כהכנה לפרקים הבאים.
  6. הנוכחות הדינמית שלהם מייצר חוויה משמעותית עבור החניכים – הם משתלבים באופן מרשים למעגל המחלקתי. 
  7. מגלים פתיחות וגמישות בקבלת ביקורת והשתנות לאורה.

פ. מג”ד ביסל”ח.