חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בשביל העצמאות

"בשביל העצמאות למורים", הינה תכנית מסע תהליכית להעשרה ואימון סגלי מחנכים מבתי ספר לשכלל את תודעת המנהיגות הערכית ולשפר האקלים החינוכי-חברתי בבית הספר. התוכנית נפרשת על-פני 10 מפגשים לאורך שני סמסטרים ומיועדת לנבחרת של עד 25 משתתפים מסגל המורים והעובדים של בית הספר. 

סיפור המסגרת של המסע בנוי על מגילת העצמאות. בכל מפגש מתמקדים בסוגית ליבה מתוך חזון 

המייסדים כפי שנכתב במגילה ויחד יוצאים, הלכה למעשה, לבחון את הסוגיה מקרוב. כל מפגש מתקיים 

באזור אחר בארץ בהתאם לנושא ולמקום בו נכון לצאת ולבחון את הסוגיה. 

התוכנית כוללת סיורים, הרצאות ומפגשים עם פעילים ואנשי שינוי חברתי, עם חוקרים ואנשי רוח במגוון תחומים. הלמידה וההתנסויות במהלך המסע יוצרים מרחב למידה לחקירה של מרכיבי הזהות היהודית-ישראלית ולניתוח האתגרים שניצבים בפני החברה הישראלית כיום. עצם הלמידה וההיכרות עם הנושאים הללו מקרוב, מגביר את המודעות כיצד סוגיות ערכיות וחברתיות נוכחות ומשפיעות על חיי בית הספר בכלל, ובמיוחד על האופן בו פועלים המורים בכיתתם.

דגש רב מושם על מעורבות, למידה פעילה ודינאמית של המשתתפים ובמהלך המסע אף נדרשים המשתתפים לבנות פרויקט שינסה לתת מענה לאחד מהאתגרים החברתיים אותם הם פוגשים. הפרויקטים יפעלו כחלק מהשגרה או באירועים יזומים במסגרת בית הספר. את תכנון הפרויקט ומימושו מלווה מנחה המסע ואופן הביצוע שלו מהווה מדד אישי וקבוצתי להצלחת המסע.

וכך במהלך המסע, המחנכים עוסקים בבירור זהות וערכי יסוד מכוננים ובבחינה – אישית ומשותפת – של אתגרי התפקיד. התהליך שהם עוברים מחזק את התפיסה העצמית שלהם כמנהיגים, שמעצבים ומשפיעים על סביבתם: במשפחה, בקהילה ובבית הספר. תפיסה אשר תניע אותם ליצור שינוי ושיפור אישי וצוותי.

מטרות התוכנית:

  • להכיר מקרוב סוגיות מהותיות בחברה הישראלית העכשווית ולבחון את השפעתם על המחנכים ועל עבודתם.
  • להעצים את המחנכים וצוות בית הספר, הן בהיבט האישי והן כצוות מוביל בבית הספר.
  • לציידם בכלים מעשיים, בתובנות תרבותיות וחברתיות ובכלים מנהיגותיים שישפרו את תפקודם היומיומי.
  • לעודד את המחנכים לאמץ גישה פרו-אקטיבית ויזמית.

התכנים, מבנה המפגשים ואופיים, נבנים יחד עם סגל הבכיר של בית הספר ובראשם המנהל/ת וכנגזרת לאתגרים ולצרכי בית הספר, למאפייניו הייחודים ולצרכי צוות המורים.

התוכנית מונחת בשותפות (co) – מנהל/ת בית הספר ומנחה מקצועי מבית מורשה.

קהל יעד: סגל המורים והעובדים של בית הספר.

משך התוכנית: 10 מפגשים בני יום, הנמשכים על פני שני סמסטרים. 

היכן: בבית הספר ובמקומות שונים בארץ, בהתאם לנושא הנדון. 

מתודולוגיות: סיור חוקר במקומות שונים בארץ, מפגשים עם דמויות מעוררות השראה ויוצאות דופן, לימוד של טקסטים שונים, מעגלי שיח.