חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מערך המילואים

סדנאות להכשרת מפקדים במערך המילואים מכשירות את מפקדי המילואים ביצירת אקלים ערכי מיטבי לצורך חיזוק תחושת הלכידות, הערבות וההדדיות ביחידת המילואים באמצעות מגוון של סדנאות חד-יומיות. הסדנאות הן פרי פיתוח משותף של צה"ל ובית מורשה, בהתאם ליעדים ולצרכים שהוגדרו על-ידי הצבא.

המעבר משירות סדיר לשירות במילואים מושרש בהוויה הישראלית מאז קום המדינה. הוא מובן מאליו ולכאורה לא נדרשת הכשרה נפרדת וייחודית לתפקיד הפיקודי, אולם למעשה זהו מעבר לאופי שירות בעל מרכיבים ייחודיים. הן החייל והן המפקד נקרעים מעיסוקיהם האזרחיים- עבודה, משפחה, לימודים, עולים על מדים ויוצאים למשימותיהם. חלק ניכר מהמתגייסים משלם מחיר אישי על תקופת המילואים – הפסד ימי לימודים, ימי עבודה, חיי משפחה, יחס דו-ערכי של מעסיקים ועוד. גם יחסה של הסביבה הקרובה נע לעיתים בין הערכה רבה לבין גישה ש"בנטל נושאים הפריירים". כל אלו מהווים אתגר פיקודי ממדרגה ראשונה. ואכן, על המפקד של יחידת מילואים להתמודד עם שאלות של מנהיגות ופיקוד, מחויבות חברתית ותודעת שליחות. 

הסדנאות מהוות, אם כן, הזדמנות לבחינה מחודשת של זהותו כמפקד וכמשפיע על חיילים בשירות המילואים. הן מכינות את מפקדי המילואים להתמודד, בין השאר, עם: פיקוד במרחב צבאי בעל מאפיינים ייחודיים בו כולם מגיעים לזמן קצוב, תגובות מורכבות של החיילים לגבי עצם השירות בחברה בה חלקים ניכרים לא נושאים בנטל המילואים, עם ביקורתיות כלפי משימות המוטלות עליהם, חוסר מוטיבציה או התנגדות אידיאולוגית לביצוע משימות היחידה. 

הסדנאות מסייעות למפקדים לבחון מהם ערכי הליבה הפיקודיים אותם הם רוצים להביא לידי ביטוי בתפקידם וזאת על-מנת ליצר ביחידה לכידות, תחושת שותפות ולטייב את איכות ביצוע משימות היחידה. 

מטרות הסדנאות:

  • לברר את האתגרים של שירות המילואים בחברה הישראלית והשפעותיו על האקלים בצוות/ביחידה.
  • לאמן את השדרה המנהיגותית-ערכית ולטפח את זהותו הפיקודית של המפקד על חייליו. 
  • לבנות אקלים צוותי חיובי בקרב סגל המפקדים.
  • להגביר את המוטיבציה בתפקיד. 
  • לחזק את תחושת השייכות לצה"ל וליחידה. 
  • לתת כלים להתמודדות עם אתגרי הפיקוד על חיילי מילואים. 

הסדנאות המוצעות הן:

  • סדנא לטיפוח מנהיגות מונחית ערכית: 

בסדנא לפיתוח מנהיגות מונחית ערכים, לומד המפקד מיומנויות להובלת שיח, דיאלוגי ופתוח בינו ובין חייליו. השיח הדיאלוגי תורם לעוצמתה ולחוסנה של היחידה הצבאית ומגביר את השפעתו של המפקד על חייליו. זהו שיח אנושי ופתוח, מכבד וערכי בין המפקד לפקודיו, אשר מאפשר למפקד להבין את הפרט, לתת מענה לסוגיות המטרידות אותו ולגייס את המרכיבים הקוגניטיביים והרגשיים של החייל ועל-ידי כך להשפיע על ביצוע מיטבי של המשימה הצבאית. כמו-כן, השיח הערכי ייצור אווירה של לכידות, אשר מעצימה את תחושת השייכות של סגל המפקדים והחיילים ביחידה.   

  • סדנא לטיוב האקלים הערכי של יחידה: 

האקלים הערכי הוא מדד לבחינת היכולת של קבוצה לעבוד כצוות באווירה טובה, מקצועית ופרודוקטיבית. אחת הדרכים לטפח אקלים ערכי מיטבי הוא באמצעות יצירת שיח הבוחן אילו ערכים ונורמות התנהגות אנו מצליחים להביא לידי ביטוי בצורה טובה במהלך היומיום, ואילו ערכים דווקא נזנחים ונפגעים.

שיח ערכי בונה ומחזק את עמוד השדרה הערכי של הצוות או היחידה, וזה בתורו מוביל לרמת לכידות וחוסן גבוהים יותר,לשיפור איכות ביצוע המשימות ולשמירה על צביונו של צה"ל כפועל על פי ערכי "רוח צה"ל" וצביונו הממלכתי.

בין שאר הדברים, נבחן בסדנא אילו ערכים אנו מצליחים להביא אל תוך האקלים של יחידת המילואים, כיצד זה משפיע עליה ומהו תפקידה של השדרה הפיקודית לטיוב האקלים ביחידה. 

  • סדנת שליחות, אחריות ומימוש עצמי:

סדנת שליחות אחריות ומימוש עצמי באה לחזק את תודעת השליחות והאחריות לשירות מילואים בצה"ל. דרך שיח כן על סוגיות שונות בחברה הישראלית, שואל המפקד שאלות כמו: "מהן הסיבות בגינן אני וחייליי באים למילואים", "מהן המוטיבציות השונות לשירות במילואים", "היכן אני פוגש מונחים כדוגמת "ציונות", "שליחות" ו"הגשמה"? "על מה הייתי רוצה להשפיע בתפקידי כמפקד? כיצד תהליכי השינוי של החברה הישראלית באים לידי ביטוי בשירות המילואים בצה"ל? ועוד.

הסדנא תעודד התבוננות רפלקטיבית של המשתתפים, תרחיב את זווית הראייה של המשתתפים על המקום שלהם במרחב שבין שליחות למימוש עצמי ותחזק ותשמר קצונת מילואים איכותית ביחידה.

הנחיית הסדנאות נעשית על-ידי מפקד המסגרת הצבאית ובליווי של מנחה מקצועי מצוות בית מורשה.

משך הסדנאות: חד-יומי. לפני כל סדנא תתקיים פגישה מקדימה לצורך הבנת הצרכים הספציפיים של היחידה והתאמת התכנים לאור הגדרת המטרות של מפקד היחידה המזמינה.

קהל יעד: מפקדים בדרגות מ"כ, מ"פ, מ"מ.

היכן: במקום שיוגדר על-ידי היחידה המזמינה.

מתודולוגיה: מעגלי מצשיח, O.D.T, סיורים ומפגשים עם דמויות מפתח בחברה הישראלית.