חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הכשרת סגלי פיקוד של אוכלוסיות מיוחדות

הכשרת סגלי פיקוד של אוכלוסיות מיוחדות– הינה תוכנית ליווי והכשרה למפקדות בפלוגות של חיילים המוגדרים בעלי סיכון נשר גבוה בצה"ל. התוכניות הייחודיות בצה"ל לחיילים בסיכון נשירה, הינן תוכניות משמעותיות וקריטיות לחיילים/ות המתגייסים. בית מורשה מלווה ומכשיר את סגל הפיקוד של תוכניות אלו ליישום הגישה הפיקודית הייחודית הנדרשת בהן. מודל הליווי הינו פרי פיתוח משותף של חיל חינוך ובית מורשה, בהתאם ליעדים ולצרכים שהוגדרו על-ידי הצבא. 

תחילת השירות בצבא והטירונות הם אתגר עצום עבור כל מתגייס, אולם עבור מתגייסים חדשים מאוכלוסיות בעלי סיכון נשר גבוה, האתגר הזה גדול שבעתיים. על-מנת להצליח להתמודד עם דרישות של הצבא (לוחות זמנים, התנהגות, ארגון וסדר, ציות וכיו"ב) על החיילים ללמוד לאמץ את הדפוסים המקובלים בצבא.

במהלך של חמישה שבועות, על המפקדות בקורס להשיג את היעדים הבאים: בניית החוסן של החיילים וחיזוק  תחושת המסוגלות שלהם, הקניית מיומנויות תפקודיות והגברת המוטיבציה לשירות משמעותי בצה"ל.

על-מנת להצליח ליצור שינוי המשמעותי בתקופת הזמן הקצרה ובתוך המסגרת הצבאית התובענית, פיתחו, חיל החינוך ובית מורשה, שפה פיקודית חדשה שהיא שילוב בין תפיסת הפיקוד של צה"ל לבין תפיסות העוסקות בהובלת תהליכי שינוי והעצמה בקרב אוכלוסיות מיוחדות. את כל זאת לומדות המפקדות בתוכנית הכשרה ייעודי המפתח את המפקדת להיות בעלת היכולת והכלים להוביל את השינוי בחיילים – בתוכנית  להכשרת סגלי פיקוד של אוכלוסיות מיוחדות.

מטרות:

  • להקנות ידע רלוונטי אודות מאפייני אוכלוסיות מוחלשות.
  • לפתח תפיסה ומיומנויות המשלבות בין פיקוד צבאי קלאסי (עמידה בזמנים, סדר וארגון, קבלת סמכות וכו') לבין הובלת תהליכי שינוי ממוקדי מטרה בהתאם לתוכנית חניכה אישית לכל חייל.
  • לפתח מיומנויות להגברת מוטיבציה, בניית "חוללות עצמית" (מסוגלות עצמית) ופיתוח חוסן בקרב אוכלוסיות מוחלשות.
  • להקנות מיומנויות הובלת קבוצה בעלי מאפיינים ייחודיים.
  • חיזוק דמות המפקדת כ"מפקדת מחנכת" במודל "צבא העם".

התוכנית פועלת משנת 2016.

משך הקורס: 2-5 ימים.

קהל יעד
מפקדות ומפקדים בקורס הכשרה של נערי מקא"ם, פלוגת יהב, חוות השומר, מחוות אלון, פלוגת סער.

מתודולוגיה
למידה התנסותית לפי "מעגל קולב"- תהליך של התנסות אתגרית והתמודדות עם קושי, עיבוד ההתנסות בשיחה ושיקוף, למידה והפנמה עמוקה של היידע החדש אשר נוצר. שימוש בתרגילים מעולם ה- O.D.T ((outdoor training.x