חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מסע חוסן – מגמת מפק"צ ונוער

"מסע חוסן לקורס הוד, מגמת מפק"צ" מיועד לחיזוק החוסן ותחושת המסוגלות של המפקדת בשגרת תפקידה. באמצעות שלושה עד ארבעה ימי מסע בשטח נבנית יכולתה של החיילת, שעתידה להיות מפקדת, להתמודד עם מצבים הדורשים חוסן אישי ותחושת מסוגלות גבוהה. התוכנית הינה פרי פיתוח משותף של צה"ל ובית מורשה ובהתאם ליעדים וצרכים שהוגדרו על-ידי הצבא. 

המסע מורכב משני צירים: הציר האישי והציר הפיקודי, השזורים בתכני המסע לכל אורכו. העיקר במסע איננה ההגעה ליעד אלא הבירור והחקירה הפנימיים המתאפשרים בהליכה מאומצת, התמודדות עם משימות שונות, עם משקל ניכר על הגב בתוך השקט של מרחבי הטבע. 

שגרת היום במסע מורכבת מסדרה של התנסויות בשטח ועיבוד שלהן בשיח צוותי. ביומו האחרון של המסע נעשה קישור בין מכלול התובנות והכלים שנרכשו במהלך ימי ההליכה האתגריים של המסע אל שגרת התפקיד, ובאופן עמוק יותר בתרגום חוויית המסע לערכים המהווים תשתית לפיקוד משמעותי – שליחות, מקצועיות, משימתיות ורעות.

עצם היציאה מהבסיס, הניתוק מהטלפון הנייד ושאר אמצעי נוחות, כמו גם ההתמודדות עם תנאי מחייה לא פשוטים והליכה בתוך מרחבים לא מוכרים עם הצוות האורגני בקורס, מאפשרים לחניכה לגלות בעצמה כוחות, לזהות אסטרטגיות התמודדות ולרכוש כלים חדשים, אשר ישרתו אותה בהסתגלות לתפקיד המפקדת ולעבודה בסגל פיקודי. כמו גם, יעצימו את תחושת המסוגלות שלה בבואה להתמודד עם האתגרים הניצבים בפניה במהלך שגרת הפיקוד וביניהם: עמידה בתנאי לחץ ועומס, התמודדות עם אוכלוסיות קצה ושחיקה.

על אף התנאים המאתגרים, זהו אינו מסע הישרדות. מטרתו אינה להביא את המפקדת לעתיד אל קצה גבול יכולתה הפיזי. תחת זאת, מוגדר מסע החוסן כמסע שגשוג, בו על החניכה ללמוד כיצד לייצר לעצמה תנאים נוחים ומקורות כוח בתנאים לא פשוטים ובמרחב שאינו מוכר לה. כל פעולה במהלך המסע- אכילה, לינה, מנוחה, ניווט וכדומה נעשית אך ורק לאחר מאמץ שיאפשר את ביצוע המשימה בתנאים הנוחים ביותר האפשריים. באופן דומה, מפקדת אשר תשכיל לייצר לעצמה מקורות כוח ורגעי מנוחה אשר יטעינו אותה בכוחות במהלך שגרת עבודתה, וזאת מכלי לפגוע במקצועיות המשימה ומבלי לזנוח משימות אחרות, חוסנה יגבר באופן משמעותי וכך גם יכולת העמידה שלה בפני לחצים ושחיקה. 

במהלך ימי המסע יש הקפדה על שימוש בשפה מוגדרת אשר מסייעת ליצירת שיח קוהרנטי בתוך הצוות. מונחים כגון: התבוננות, פרואקטיביות וריאקטיביות, אקלים, אזור נוחות ואזור מתיחה, משאבים וכדומה, יסיעו בהעמקת השיח המקצועי בציר הפיקוד במהלך הקורס ואף בבסיס.

מטרות המסע:

  • לחזק את כושר ההסתגלות של המפקדת לשגרת תפקידה.
  • להעצים את ערך הרעות והעבודה בצוות.
  • לזהות את הכוחות הפנימיים של המפקדת ולנתב את משאביה הפנימיים לחיזוק המשימתיות והמקצועיות. 
  • לחזק את תחושת השליחות של המפקדת.
  • להניח תשתית לשפה משותפת – התבוננות ועיבוד החוויה, הבעת רגש וכבוד הדדי.
  • להרחיב את המודעות העצמית ולזהות דפוסי חשיבה והתנהגות במצבי הסתגלות למרחב חדש. 
  • לייצר חווית הצלחה ותחושת מסוגלות אצל המפקדת.
  • להתנסות במיומנויות בסיסיות של התנהלות עצמאית בשטח.

הובלת המסע נעשית על-ידי מפקדת הצוות ולצידה מנחה מטעם בית מורשה.

משך המסע: 3-4 ימים.

קהל יעד: חיילות בקורס הוד במגמת מפק"צ.

היכן: מתווה דרומי- אזור שדה בוקר/דימונה או מתווה צפוני- אזור הר מירון.

מתודולוגיה: O.D.T. (outdoor training), מסע הליכה רגלי, מעגלי שיח ועיבוד, התמצאות וניווט בשטח.